-Historien bag Overvægt i Fællesskabet
-Vedtægter for Overvægt i Fællesskabet stiftet 26/6-19
-Retningslijner for Overvægt i Fællesskabet
Bestyrelsen 2022/23
Desværre er der afgået 3 bestyrelsesmedlemmer.
Vi har drøftet det med DGI storstrømmens rådgivere og for ikke at ende ud i en ekstra
generalforsamling, har vi påtaget os det ansvar, at os der er tilbage yder et samarbejde for
at få Overvægt i Fællesskabet skal fortsætte
Vi ser alle med en optimisme og lyst til at arbejde for en god forening Overvægt i
Fællesskabet.
Vi vil få lidt hjælp udefra, med noget af det praktiske med formandskab og kassererens
opgaver, så foreningen Overvægt i Fællesskabet opretholder det lovmæssige.
På denne måde kan bestyrelsen Tilde Just Øie, Anne Jensen Vorsaa og Jannett Sørensen
samt tovholderen Ann Maria Munksgaard, der i forvejen laver utrolig meget
bestyrelsesarbejde med medierne og som suppleant, få enderne til at nå sammen .
Mads Trans er medhjælper i noget af det praktiske og regnskab.
Vi i bestyrelsen
● vil arbejde ud fra at blive dygtigere og få endnu større forståelse af at drive en
folkeoplysende foreningsvirksomhed.
● vil hver især påtage os ansvaret for at løfte denne opgave,
ved at tage kampen op og vil udvikle Overvægt i Fællesskabet, hvor alle med en overvægt,
tidligere overvægtig eller nærtstående til en overvægtig får så meget bevægelse, viden,
samvær mv.
● vi vil inddrage medlemmer til at påtage sig mindre opgaver, det er så småt igangsat
ved at lave nogle events, forme noget vi andre kan gøre gavn af. Det er vi taknemlige
for.
Vi ser dette som en ny begyndelse hvor medlemmet føler sig godt tilpas og trygt.
Ved vores næstkommende generalforsamling i marts 2023 vil du få mulighed for at blive
valgt ind i bestyrelsen 2023/
Bedste Hilsner fra Bestyrelsen, For Kvinder, Kasserer Suppleant
Tilde Just Øie
Anne Jensen Vorsaa
Jannett Sørensen
Ann Maria Munksgaard
Mads Trans
Tovholdere
Teamet der vil yde en masse bevægelse for dig med en overvægt.
Til Højre er Ann Maria Munksgaard, hun vil varetage Fed Bevægelse og Power og Sved.
I Midten Tilde Just Øie Hun vil varetage Slow Flow og Aquafitness, samt forkvindesposten
Til Højre Anne Jensen Vorsaa hun vil være vores vikar. Samt vil der komme et forløb med NADA.
Historien om Overvægt i Fællesskabet
Overvægt i Fællesskabet blev til ud fra at Vordingborg kommune havde et patientstilbud for overvægtige, man kunne tilmelde sig igennem sin læge.
Vi fik en masse gode redskaber til at håndtere ens livsstil og forsøge at ændre ens vaner.
Vi var nogle stykker som savnet fællesskabet med ligeværdige og i efteråret 2017 påbegyndte vi arbejdet med at skaffe egnet træningslokale i samarbejde med Vordingborg sundhedscenters personale Nete Gudmann Frydendal og Birgit Dalgaard Nielsen.
I januar 2018 havde vi vores første bevægelsestilbud for overvægtige med en BMI på over 25 i Vordingborg sundhedscenter som drives af frivillige Tilde Just Øie og Julie Paaske.
Det udviklet sig og vi blev flere og flere der dyrket bevægelse med ligeværdige, samt vi fik så oprettet os på Forenings portalen i kommunen og fik udvidet vores muligheder for at bevæge os i fællesskabet i Vordingborg, Stege og Præstø. Samt Mad i Fællesskabet, gåture mv.
Tingene udviklet sig og det blev svære for os at få tingene til at hænge sammen, da vi ikke havde et CVR og bankkonti.
I juni 2019 blev Overvægt i fællesskabet en selvstændig folkeoplysende forening i Vordingborg med hjælp fra vores Bevægelseskonsulent Frederik A. Blinkenberg.
Det bevirker at vi kan søge midler til vores færden og uddanne vores tovholdere mv. Vi fremstår som et godt team indbyrdes blandt medlemmer og bestyrelsen, samt vi udvikler os.
Vi har et stærkt hold bag Overvægt i Fællesskabet!
-Super arrangeret medlemmer der tilføre vores bevægelser med energi og omsorg til de andre......
-Vi har et godt hold i bestyrelsen som arbejder hårdt for at få Overvægt i Fællesskabet til at fungere.
-Vi er så heldige at have kyndige mennesker i foreningen, som kan varetage alt det som formanden ikke lige dur til Smiler....
-Vi er heldige at kunne spare os i Vordingborg kommunes sundhedspersonale og samt låne lokaler i foreningsportalen...
-Vi er heldige at få lov til at bruge DGI Huset Vordingborgs træningslokaler og redskaber.
-Super arrangeret medlemmer der tilføre vores bevægelser med energi og omsorg til de andre......
-Vi har et godt hold i bestyrelsen som arbejder hårdt for at få Overvægt i Fællesskabet til at fungere.
-Vi er så heldige at have kyndige mennesker i foreningen, som kan varetage alt det som formanden ikke lige dur til Smiler....
-Vi er heldige at kunne spare os i Vordingborg kommunes sundhedspersonale og samt låne lokaler i foreningsportalen...
-Vi er heldige at få lov til at bruge DGI Huset Vordingborgs træningslokaler og redskaber.
-Vi er heldige at bruge DGI Storstrømmen, som et forum med hjælp til alt det vi ikke lige ved noget om. Samt vi har den lovpligtige forsikringer.
Der laves ansøgninger på livet løs, så vi kan blive endnu bedre til at håndtere en Folkeoplysende forening......
TAK TIL MEDLEMMERNE, BESTYRELSEN, KASSERER (SOM VIRKELIG KAN HÅNDTERE REGNSKABET OG SØRGER FOR AT DER IKKE ØSES UD AF DE FÅ MIDLER VI HAR SOM MEDLEM) OG SAMT VORES REVISOR (SOM EVNER LOVGIVNING OG § SAMT FONDE OG PULJER)
Begivenheder kan du finde på facebooksiden eller her på hjemmesiden, se om der er noget som tiltaler dig.
Du kan møde op til en af træningstiderne og få indmeldelse til medlemskab og oplysninger om indbetaling af kontingent.
Læs gerne vores Retningslinjer og Privatlivspolitik og Vedtægter.
Vedtægter for Overvægt i fællesskabet
1.1 Overvægt i fællesskabet
2.1 Vordingborg Kommune
3.1 Foreningens formål er at give overvægtige i Vordingborg Kommune mulighed for at dyrke motion og lave mad i fællesskab med ligesindede for herved at styrke deres mulighed for at leve et sundt liv.
Dette understøtter vi ved at udbyde hold drevet af frivillige, der tilbyder samvær med ligesindede, hvor fysisk aktivitet, madlavning og socialt netværk er i fokus. Derudover giver vi mulighed for at vores medlemmer kan tilegne sig ny viden relateret til sund livsstil.
4.1 Alle, der går ind for foreningens formål og er overvægtig, har været overvægtig, eller er nærtstående til en overvægtig, kan blive medlem. Man er medlem af foreningen, når kontingentet er betalt.
4.2 Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, der arbejder imod foreningen. Det ekskluderede medlem kan skriftligt forlange, at eksklusionen bliver prøvet på førstkommende generalforsamling.
4.3 Til den årlige generalforsamling fastsættes medlemskontingentet. Kontingentet fastsættes 1. år til 250 kr. (vedtaget på stiftende generalforsamling 26/6-2019).
5.1 Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.
5.2 Bestyrelsen indkalder med minimum 1 måneds varsel alle medlemmer til den årlige generalforsamling. Generalforsamling afholdes inden udgangen af oktober. Bestyrelsen indkalder via Facebookgruppe og mail og medlemmer indsender indkomne forslag til bestyrelsen via samme medier.
5.3 Forslag til dagsordenen sendes til formanden senest 14 dage før og medlemmerne skal have kendskab til den endelige dagsorden med bilag 8 dage før.
5.4 Alle fremmødte medlemmer har stemmeret. Hvis man ikke ikke har mulighed for at møde op, er det muligt at stemme via fuldmagt.
5.5 Alle, der er fyldt 15 år, kan vælges til bestyrelsen – dog skal formand og kasserer være fyldt 18 år ved den pågældende generalforsamling hvor valget afholdes.
5.6 Alle afgørelser vedtages med simpelt flertal – dog skal vedtægtsændringer besluttes med 2/3 flertal. Alle afstemninger afgøres ved håndsoprækning. Dog skal der være skriftlig afstemning, hvis dirigenten bestemmer det eller 3 medlemmer på generalforsamlingen ønsker det, samt ved alle kampvalg.
5.7 Generalforsamlingens dagsorden
o Vedtagelse af kontingent
6.1 Et flertal i bestyrelsen kan indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, og bestyrelsen skal indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, når mindst 20% af medlemmerne ønsker det.
6.2 Indkaldelsen til den ekstraordinære generalforsamling skal ske hurtigst muligt og senest 1 uge efter modtagelsen af begæringen. Med indkaldelsen sendes den endelige dagsorden. Den ekstraordinære generalforsamling skal senest afholdes 14 dage efter modtagelse af begæreingen.
7.1 Bestyrelsen står for den daglige ledelse af foreningen mellem de årlige generalforsamlinger.
7.2 Bestyrelsen består af minimum 3 medlemmer og maksimalt 5, der efter generalforsamlingen fordeler posterne mellem sig, med minimum en formand og en kasserer.
7.3 Bestyrelsen vælges for 2 år og kan genvælges.
7.4 Der vælges hvert år en suppleant til bestyrelsen. Hvis et bestyrelsesmedlem forlader bestyrelsen i valgperioden indtræder suppleanten i stedet og bestyrelsen fordeler posterne mellem sig på ny.
7.5 Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer er til stede.
7.6 Bestyrelsen har stort fokus på at inddrage alle medlemmer, når der skal træffes afgørende beslutninger.
8.1 Regnskabsåret går fra 1/8 – 31/7
8.2 Regnskabet føres af kassereren og skal indeholde oversigt over indtægter og udgifter samt en status. Bestyrelsen er ansvarlig for at udarbejde regnskabet.
8.3 Regnskabet forelægges bestyrelsen løbende samt tilses og revideres af den af generalforsamlingen valgte revisor.
9.1 Det er formanden eller kassereren i forening med et andet bestyrelsesmedlem, der har ret til at indgå aftaler på foreningens vegne. Bestyrelsen kan uddelegere retten til at disponere til enkelte bestyrelsesmedlemmer eller nedsatte arbejdsgrupper. Ved køb eller salg af fast ejendom skal hele bestyrelsen underskrive aftalen.
9.2 Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen.
11.1 Foreningen kan opløses med 3/4 flertal af de fremmødte på to generalforsamlinger, som holdes med mindst en måneds mellemrum.
11.2 I tilfælde af opløsning gives foreningens formue til almennyttige formål, som besluttes på den opløsende generalforsamling.
Stiftelse
Overvægt i fællesskabet blev grundlagt i januar 2018 og har fungeret som en selvorganiseret gruppe frem til stiftende generalforsamling 26-06-2019.
Retningslinjer for Overvægt i Fællesskabet
Som betalende medlem har du adgang til vores lukkede Facebook gruppe “Overvægt i Fællesskabet for aktiv og medlem”.
Handelsbetingelser: Indbetalte kontingenter kan som udgangspunkt ikke refunderes. Indbetalte beløb refunderes kun i særlige tilfælde, som kræver godkendelse af foreningens bestyrelse.
Der modtages betaling ved bankoverførsel til konto nr.: 6220 6612897 eller ved Mobilpay 759281 mrk ved form for aktivitet /medlemskab
Ved accept af foreningens handelsbetingelser accepteres følgende:
1) Billeder og video fra træning og aktiviteter i foreningen må anvendes til markedsføring, på sociale medier, sæson folder, plakater m.v. Hvis man ikke ønsker at billeder, hvorpå man fremgår, anvendes til ovenstående, bedes man informere foreningen herom på overvaegtifaelleskabet@gmail.com
2) Personlige oplysninger (navn, adresse, telefonnummer og mail) opbevares i foreningens medlemssystem til brug for medlemsregistrering og statistik over foreningens aktiviteter. Oplysningerne bevares også i vores system i efterfølgende sæsoner, selvom man ikke længere deltager på hold i foreningen.
For yderligere oplysninger om brug af persondata, se vores privatlivspolitik på hjemmesiden eller under filer i den lukkede og åbne gruppe på Facebook.
Foreningens kommunikation foregår via digitalmedier.
Ved afbud må der skrives en sms til tovholder Tilde Just Øie på tlf. 42155694 eller til Ann Maria Munksgaard tlf. 22172294
Vi har en alm. Lovpligtig arbejdsskadeforsikring via vores medlemskab i DGI Storstrømmen. Forsikringen dækker hvis den frivillige tovholder kommer til skade samt ved ødelagt inventar.
Vel mødt i Overvægt i Fællesskabet.
Privatlivspolitik for Overvægt i fællesskabet
08-07-2019
Overvægt i fællesskabets dataansvar
Vi behandler personoplysninger og har derfor vedtaget denne privatlivspolitik, der kort fortæller dig, hvordan vi behandler dine
personoplysninger til sikring af en fair og gennemsigtig behandling.
Gennemgående for vores databehandling er, at vi kun behandler personoplysninger til bestemte formål og ud fra berettigede (legitime) interesser.
Vi behandler kun personoplysninger, der er relevante og nødvendige til opfyldelse af de angivne formål, og vi sletter dine oplysninger, når de ikke længere er nødvendige.
Kontaktoplysninger på den dataansvarlige
Overvægt i fællesskabet er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Kontaktoplysninger:
Kontaktperson: Tilde Just Øie
Adresse: Hestehavevej 14, st. 4720 Præstø
CVR: 40623922
Telefonnr.: 93806997
Mail: overvaegtifaellesskabet@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/Overvaegtifaellesskabet
Hjemmeside: www.overvægtifællesskabet.dk
Behandling af personoplysninger
Vi behandler følgende personoplysninger:
Her indsamler vi oplysninger fra
Normalt får vi oplysningerne fra dig. I nogle tilfælde kan der være andre kilder:
Foreningens formål med behandling af dine personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger til bestemte formål, når vi har en lovlig grund.
Lovlige grunde til behandling er særligt:
Formålene:
Vi behandler kun personoplysninger ud fra legitime interesser
I det omfang vi behandler dine medlemsoplysninger på baggrund af interesseafvejningsreglen, vil denne behandling udelukkende være motiveret af berettigede (legitime) interesser som:
Samtykke
Oftest vil vores behandling af dine personoplysninger basere sig på et andet lovligt grundlag end samtykke. Vi indhenter derfor kun dit samtykke, når det i sjældne tilfælde er nødvendigt for at behandle dine personoplysninger til de formål, der er beskrevet ovenfor.
Hvis vi indhenter dit samtykke, er det frivilligt, om du vil give samtykke, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at give os besked om det.
Når vi indhenter personoplysninger om børn og unge, foretager vi en vurdering af, om barnet selv er i stand til at afgive de pågældende personoplysninger. Hvis ikke, indhenter vi samtykke fra en forælder. Vores udgangspunkt er 15 år.
Indsamler vi personoplysninger på børn via informationstjenester (apps og sociale medier), kan børn fra og med de er fyldt 13 år selv afgive samtykke.
Videregivelse af dine personoplysninger
Der sker videregivelse af oplysninger om ledere og trænere i relevant omfang, ved uddannelse og anden aktivitet i samarbejde med eksterne.
Vi videregiver ikke personoplysninger til firmaer til markedsføring uden dit samtykke.
Opbevaring og sletning af dine personoplysninger
Vi har forskellige behandlingsformål og opbevaringsperioder alt efter, om vi behandler dine personoplysninger som medlem af foreningen, som ulønnet leder eller træner eller som lønnet leder eller træner:
Medlemmer:
Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra medlemskabets ophør og i overensstemmelse med følgende kriterier:
Ulønnede ledere og trænere:
Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra ophøret af dit virke og i overensstemmelse med følgende kriterier:
Lønnede ledere og trænere:
Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra ophøret af dit virke og i overensstemmelse med følgende kriterier:
Vi opbevarer dog oplysninger på såvel medlemmer, ledere og trænere til statistik og lignende, så længe de har historisk værdi.
Dine rettigheder
Du har en række særlige rettigheder efter persondataforordningen, når vi behandler personoplysninger om dig:
Du kan gøre brug af dine rettigheder, herunder gøre indsigelse mod vores behandling, ved at henvende dig til os. Vores kontaktoplysninger finder du øverst.
Hvis du f.eks. henvender dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine personoplysninger, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt.
Du kan altid indgive en klage til en databeskyttelsestilsynsmyndighed, f.eks. Datatilsynet.
Revidering af privatlivspolitikken
Vi forbeholder os retten til at foretage ændringer i denne privatlivspolitik fra tid til anden. Ved ændringer vil datoen øverst i privatlivspolitikken blive ændret. Den til enhver tid gældende privatlivspolitik vil være tilgængelig på vores facebookside. Ved væsentlige ændringer vil du modtage meddelelse herom.